Gir du klær, sko og tekstiler til Kirkens Bymisjon

Finn nærmeste innsamlingsboks

Ved å gi klær til gjenbruk støtter du våre bærekraftige tiltak og bidrar til å skape arbeidsplasser til mennesker som av ulike grunner faller utenfor det ordinære arbeidsmarkedet.

I Kirkens Bymisjon samler vi inn mye tøy. Vi har flere gjenbruksbutikker rundt omkring i landet, og har flere arbeidstiltak som jobber med omsøm og redesign. I tillegg har vi 1000 innsamlingsbokser for tekstiler på Sør- og Østlandet.

Her kan du lese om hva som skjer med tøyet du kaster i boksene våre:

Hovedutfordringen i Norge er at mye tøy blir kastet i restavfallet, og derfor ikke gjenbrukes og gjenvinnes. Gjennom tekstilinnsamlingsboksene kan forbrukere som ønsker å kvitte seg med klær, bidra til at de får nytt liv hos noen andre, samtidig som man støtter Kirkens Bymisjons arbeid.

Vi henter inn alle tekstilene til vårt sorteringsanlegg i Drammen. Der grovsorterer vi posene fra boksene, og sender dem videre for finsortering og videre distribusjon i Polen. 95% av klærne vi mottar har god kvalitet, og selges videre i bruktbutikker/brukte markeder. Det som ikke kan selges går til materialgjenvinning. Det betyr at de blir til filler og lignende.

Klærne som ikke selges videre i bruktbutikker i Øst-Europa, selges til afrikanske bruktmarkeder. Hit sendes kun hele klær som er ferdig sortert og pakket, basert på bestilling.

Tekstilene vi samler inn, sorterer og eksporterer ender opp som følger:

• 80 % går til gjenbruk som klær

Gjenbruk av klær er et av klimatiltakene med størst positiv avlastning for miljøet, ifølge en ny FN-rapport – vi bidrar til en mer miljøvennlig hverdag for oss selv og kommende generasjoner.

• 14 % går til materialgjenvinning – pussefiller, isolasjon osv.

De ulike materialene kan brukes som råvarer i produksjon av nye produkter

• 6 % går til energigjenvinning

Omdanner tekstilavfall til varmeenergi

• For miljø, gjenbruk og bedre ressursutnyttelse.

• Overskuddet går til lokale tiltak i Norge.

Gir du klær, sko og tekstiler til Kirkens Bymisjon - gir du inntekter til vårt arbeid med barn, unge og voksne med ulike utfordringer i livet!

• Din gave gir arbeid til de som står utenfor arbeidsmarkedet.

I tillegg til å samle inn tekstiler til ombruk er vi opptatt av å skape arbeidsplasser. Vi har i dag ti unge menn i alderen 20 til 27 år i arbeidstrening.

I dag er det kun 1% av brukte klær som blir til nye klær.

Likevel har 70% gjenbrukskvalitet

80.000 tonn tekstiler samles inn totalt i Norge

35.000 tonn av dette er samlet inn av ideelle aktører

Kun 10% går til bruktbutikker i Norge