Kulturopplevelser

Kultur er en kilde til livskvalitet og mulighet til å dele opplevelser på tvers av samfunns- og språkbarrierer.

• Kulturarrangementer: Vi har Åpen mikrofon, Sangkafé, konsertserien «Vår Frue på Lørdag» og mange ulike åpne konserter, ofte i samarbeid med byens festivaler.
  • Korøvelse: Torsdager fra kl. 15.00–16.45 øver det åpne koret «Liv laga» i kirken. Det er åpent for alle. Bli med å syng!

Gudstjenester

En gudstjeneste er et sted for stillhet, bønn, fellesskap og lystenning. Vår Frue – åpen kirke ønsker å gi alle mennesker i byen en mulighet til å kjenne at de har en kirke der de kan oppleve tilhørighet og samhørighet.

• Hverdagsbønn: Alle hverdager inviterer vi til hverdagsbønn med tekstlesing og musikk.
  • Nattverd og kveldsmesse: Vi har messe med nattverd tirsdag og torsdag. Annenhver fredag har vi kveldsmesse kl. 18.00.

Dialog og møter

I vår sammenheng står dialog for brobyggende møter. Enten det skjer i samtalegruppen ledet av gatepresten, under allmøtet der kirkens gjester deler det som ligger dem på hjertet, eller i samtalen som bare oppstår ved bordet eller i kirkebenken.

• Samtalegruppe: Hver onsdag er det samtalegruppe fra kl. 14.30–15.30.

Diakoni og måltidsfellesskap

Kirkens kroppsspråk er diakoni. Det kan også kalles nestekjærlighet eller omsorg. Bunnplanken i kirken er at vi insisterer på å gi plass ved bordet til alle, også til den som ikke kjenner seg verdig. Det handler ikke om hjelp, men om å gi en åpning for et hverdagsmøte som gir livet innhold og mening, eller utvider det. For eksempel ved å invitere inn til fellesskap rundt et bord.

• Frokost: Våre frivillige smører enkel frokost til de som er sultne om morgenen.
  • Suppe: Hver torsdag kveld serverer vi suppe.
  • Varmestue: Hver lørdag møtes vi til varmestue.