Landets sykeste rusavhengige mister livsviktig tilbud

I mars fikk Kirkens Bymisjon beskjed om at de ikke lenger får penger til å hjelpe de som sliter aller mest med rus og psykisk helse. Nå ser tilbudet ut til å bli borte.

Kirkens Bymisjon åpnet 24sju i 2009 på initiativ fra daværende helseminister Bjarne Håkon Hansen. Målet var «bedre helse og økt sosial inkludering for de mest utsatte rusavhengige». Normalt er det opptil 100 mennesker som hvert døgn mottar ulik hjelp fra 24sju. Det kan dreie seg om medisinsk hjelp, samtale, overnatting, mat og hvile.

Mer psykisk sykdom på gata

Adelheid Firing Hvambsal er generalsekretær i Kirkens Bymisjon, og forteller at de ble oppfordret til å søke på en bestemt tilskuddsordning. Midlene har siden kommet fra den, med noe tilskudd fra Kirkens Bymisjon:

– Etter 15 års drift finansiert via Helsedirektoratet, har de nå skrudd igjen kranen. Det til tross for at vi ser at det er tøffere på gata, og mer psykisk sykdom enn noensinne blant målgruppen. Nå kan de miste et livsviktig tilbud.

Generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal
Generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Adelheid Firing Hvambsal, frykter fatale konsekvenser om 24sju må stenge. Foto: Kirkens Bymisjon

I praksis betyr det at en svært utsatt gruppe står i fare for å bli avskåret fra det eneste stedet de for eksempel kan få medisin, forklarer hun. De har begrensede muligheter andre steder, fordi de kommer fra feil kommune; det vil si alle andre enn Oslo. Derfor er ikke dette et Oslo-problem, men et problem for Norge og regjeringen, påpeker Hvambsal.

Varsku om overdoser og selvmord

Hun forteller videre at fagfolkene i Kirkens Bymisjon frykter hva nedleggelsen vil ha å si for rus- og gatemiljøet.

– Mine ansatte forteller at den manglende hjelpen fra 24sju fort vil føre til mer sykelighet, flere overdoser og flere selvmord. Dette er et miljø, der det handler om liv og død daglig. Derfor roper vi varsku nå.

Kirkens Bymisjon er kjent med at Helsedirektoratet skal opprette en ny tilskuddsordning de kan søke på. Imidlertid vil de ikke få svar før mot slutten av året, og da ikke få midler for allerede utført drift, som vil være mesteparten av året. Det påfører Kirkens Bymisjon et tap i størrelsesorden opp mot 20 millioner kroner. Generalsekretær i Kirkens Bymisjon understreker at det er utfordrende å drive under slike uforutsigbare forutsetninger. Normalen har vært å drive et kvartal, for så å få midler for hele driftsåret. Når midlene plutselig uteblir til livsviktige tiltak vi er blitt bedt av nasjonale myndigheter å drifte, er jobben allerede gjort, og den som drifter må ta regningen for selv, forklarer hun.

– Ideell sektor vil bidra til å løse samfunnsoppgaver. Nå ber vi om at det blir lagt til rette for det med forutsigbarhet. Vi roper varsku, fordi det handler om mennesker i så prekære livssituasjoner, at det kjennes fullstendig uansvarlig å lukke dørene for dem.

Her finner informasjon om pressehenvendelser og pressebilder.