1400 Oslo-barn klare for utedo og mobilfri sone

I sommer skal 36 busser fylles opp på Sognsvann, og frakte barna til Hudøy. I motsetning til hva mange tenker om denne generasjonen, er det enkle kår og null skjermer som frister.

Bilder fra feriekoloni på Camp Hudøy
Foto: Kirkens Bymisjon

Pressen er velkommen til avreisen til den første puljen. Fra kl. 09.00 24. juni kjører elleve busser hvert kvarter fra parkeringsplassen på Sognsvann frem til 11.30. Det er også mulig for presse å besøke Hudøy gjennom sommeren etter avtale.

Nyter opplevelsen fremfor å snappe

Det snakkes mye om barns avhengighet av mobil. Imidlertid legger de fra seg mobilen mens de er på Hudøy, opplyser André Sirnes, som er daglig leder på leiren.

– Mobilen er bra for mye. Men her nyter barna heller å hoppe uti havet enn å ta bilde av det. Og de skravler med hverandre om hvor gøy det var å suse avgårde i seilbåt, istedenfor å sitte hver for seg og snappe om det. Da knyttes vennskapsbånd på en helt annen måte. Vi sier at vi logger av nettet, og på livet.

Det er åpenbart forlokkende for mange, for hele 2600 har søkt om plass, altså nesten dobbelt så mange som det er plass til.

Støtt vårt arbeid

Foreldre er for hjelpsomme

Dagene skal først og fremst by på moro, men også viktige erfaringer. For hjemme har velmenende foreldre en tendens til å være litt for hjelpsomme.

– Det er godt ment, men da hindrer de også barna i å oppleve at de fikser nye ting. Det er en viktig følelse for oss mennesker, og den får barna hos oss. Det er enkle ting som å re opp sengen og smøre matpakke. Det anbefaler vi foreldre å la dem gjøre hjemme også, smiler Hudøy-sjefen.

Sommer i dyrtid

Hvert tiende norske barn vokser opp i fattigdom, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå. Når renter og priser stiger, vil enda flere merke konsekvensene av det.

– Nå har mange familier en så presset økonomi, at de sliter med utgifter som før var ubetydelige. Derfor justerer vi prisene etter foreldrenes inntekt, slik at alle barn skal ha muligheten til en god sommerferie, opplyser André Sirnes.

Han føyer til et tips om at Kirkens Bymisjon låner ut ting helt gratis mange steder i Norge. Her kan alle låne for eksempel SUP, sykkel, telt og fiskestang til gode sommeropplevelser.

Om Hudøy feriekoloni

Kirkens Bymisjon driver feriekoloni på Hudøy utenfor Tønsberg sammen med Oslo kommune. Nesten 1400 barn fra 2. til 7. trinn i Oslo-skolen vinner loddtrekningen mellom dobbelt så mange barn. De er fordelt på tre perioder og elleve leirsteder hver sommer. Prisen varierer med husstandens inntekt. I år er det 108 år siden første feriekoloni. Det har blitt arrangert hvert år unntatt årene med krig og korona i landet.

Her finner informasjon om pressehenvendelser og pressebilder.