Gatenært

Kirkens Bymisjon vil være tilstede i menneskers liv der de trenger det, når de trenger det. Uavhengig av hvem de er og hvor de kommer fra.

Våre tiltak

Dette vil vi:

• Kirkens Bymisjon vil møte utsatte mennesker i gatemiljøene med inkludering og omsorg.
  • Uansett livssituasjon skal alle få mulighet til mat, hvile, sosial kontakt og meningsfulle aktiviteter. Folk trenger også tilgang til sanitæranlegg og helsehjelp.
  • Kritiske situasjoner dukker plutselig opp. Vi vil være tilstede i gatene med bistand og kontakt med hjelpeapparatet.
  • Mennesker i byen skal møtes med respekt for sin levemåte – og de valg som tas.
  • Folk trenger folk. Kirkens bymisjon vil møte mennesker til samtale, fellesskap og veiledning.

"Du kan ikke gå aleine på gata, det går ikke det"

Stamgjest (61)

Dette gjør vi:

• Vi har åpne dører og inviterer til varme måltider, hvile og fellesskap.
  • Akuttovernatting med ly for natten til bostedsløse tilreisende og kvinner i rus og prostitusjon.
  • Vi tilbyr samtale, veiledning og kontakt med hjelpeapparat for ulike behov.
  • Beskyttelse og rådgivning for menn og kvinner i prostitusjon, og ofre for menneskehandel. Juridisk og økonomisk veiledning. Prestetjeneste på gata og i sosiale tiltak.
  • Gratis helsehjelp til papirløse migranter og rusavhengige i gatemiljøene.

Les også

Norsk Råkk spilte på fest i børsparken

Nabolagsfest for tiende året

- I år fyller festen her i Børsparken 10 år. Så det blir bursdagskake! forteller leder for Møtestedet Kari Gran til jubel fra langbordene.

Bilde av kvinne i et veikryss på Grunerløkka i Oslo. Ansiktet er anonymisert. Bilde

Hun kjempet seg ut av prostitusjon

Hun fikk lovnader om et godt arbeidsmarked i Norge, men i Oslo ventet kun et liv i gateprostitusjon for nigerianske Precious (33). Nå har hun kjempet seg ut av gateprostitusjon og fått jobb som renholder. Her forteller hun hvordan.