De usynlige barna

De usynlige barna er Kirkens Bymisjons rapport om papirløse barn og barn av papirløse, som vokser opp i Norge.

Les rapporten
Kirkensbymisjon.no
10.10.2023

Ny rapport: Norske skolebarn føler seg glemt

Les artikkelen Ny rapport: Norske skolebarn føler seg glemt

De har ikke rett til fastlege, barnehageplass eller videregående skole. Hvordan er det å vokse opp slik i Norge?

Her kan du høre noen korte utdrag av hva barna forteller i rapporten:

Barna i rapporten er anonyme. I videoen er deres sitater lest opp av skuespillere.

Hva vil det si å være papirløs i Norge?
Å være papirløs betyr at man ikke har gyldig oppholdstillatelse.

Noen er i Norge mens de venter på svar om familiegjenforening, forlenget visum, d-nummer og lignende. Noen kan ha fått avslag på asylsøknaden sin, men frykter for egen sikkerhet i fødelandet, og/eller er ureturnerbare.

Vi vet ikke hvor mange de er, fordi de ikke telles. Vi vet ikke hvor de befinner seg, fordi de ikke kartlegges.

Papirløse barn
I rapporten skiller vi mellom «papirløse barn» eller «barn av papirløse», selv om de oftest lever med mange av de samme utfordringene og konsekvensene. Noen problemstillinger i rapporten omfatter også ufødte barn av papirløse gravide.

Papirløs = få rettigheter
Som papirløst barn i Norge må du klare deg uten grunnleggende rettigheter som de fleste tar for gitt.

Rapporten viser at mange av av barna lever i usikkerhet og isolasjon, med psykiske helseproblemer og stort behov for hjelp. Å leve et liv på vent har store konsekvenser for barns psykiske og fysiske helse, skolegang og sosiale liv.

FNs barnekonvensjon gjelder som norsk lov. Den slår fast at alle barn og unge under 18 år har rett til å ha en trygg og god oppvekst uansett hvem de er og hvor de bor.

Rapporten viser hvordan vi hver eneste dag som samfunn bryter rettighetene til disse barna.

Se opptak av rapportlanseringen 21. mars 2023

• Rapportlanseringens program

Presentasjon av rapporten «De usynlige barna»
    Celine Blom, prosjektleder, Kirkens Bymisjon

Samtale med Mustafa Hasan
    Mustafa fikk fjor opphold i Norge etter 14 år, og forteller om sine erfaringer.

Våre anbefalinger
    avdelingsdirektør Janne Olise Raanes, Kirkens Bymisjon

Musikkinnslag: «Du vet jeg savner deg» med Mustafa Hasan

Ivaretagelse av barns grunnleggende rettigheter i møte med utlendingsrett