Om oss

Vår bydelskafé speiler det mangfoldige miljøet på Grønland. Her hygger gjestene seg sammen på tvers av kjønn, etnisitet, religion og alder.

På Kafe Saba kan du varme deg med en fersk kopp kaffe, smake på dagens brødbakst eller en friskbakt bagett med pålegg og nyte en deilig dagens suppe. Vi leverer også catering til ulike bedrifter, organisasjoner og privatpersoner i Oslo.

Inkluderende miljø

Vi har Wi-fi, rampe og toalett for rullestolbrukere – og det er lov å ta med barnevognen inn!
Hos oss er det rom for alle. Vi ønsker å være den nabolagskaféen du jevnlig stikker innom. Vi ønsker å skape et inkluderende og åpent miljø der folk kan møtes for en prat, og delta på kulturelle aktiviteter i en uformell setting.

Grovbakst og vegetar

Vår kafémeny består av diverse bagetter og rundstykker. I tillegg har vi dagens suppe/gryte som ofte er vegetarisk eller vegansk. Vi har også et godt utvalg bakverk.

Hva skjer på Kafé Saba?

Vi forsøker å samarbeide med lokale krefter for å skape gode kontaktpunkter mellom alle de forskjellige menneskene som bor i bydelen. Mange grupper/organisasjoner som er engasjert i arbeid i nærmiljøet leier våre lokaler både kveldstid og i helger til forskjellige aktiviteter.

Bidrar til sosialt boligarbeid

Kafe Saba er en del av Kirkens Bymisjon og tar ikke utbytte. Eventuelt overskudd går direkte tilbake til driften av bygården vi holder til i, Hollendergata 10. Der driver Kirkens Bymisjon boligarbeid blant mennesker som trenger og ønsker støtte og oppfølging for å mestre dagliglivet i boligen på en best mulig måte.

Arbeid for ungdom i bydelen

I samarbeid med Bydel Gamle Oslo/Oslo kommune tilbyr vi praksisplasser, deltidsjobber og sommerjobb til ungdom i bydelen. Mens de er på kafe Saba får de praktisk erfaring og kunnskap om både matlagning og kafedrift. Kafe Saba leverer catering til møter og seminarer. Bestiller du mat hos oss bidrar du til at ungdommene våre får prøvd seg i arbeidslivet.

• "Kafe Saba er det eneste spisestedet i bydelen hvor du faktisk treffer på et tverrsnitt av befolkningen."

Helene Gallis
    Lokal aktivist og grunder av Nabolagshager.