Om Larkollen behandlingssenter

Larkollen er et tettsted i Moss kommune. Institusjonen ligger i vakre omgivelser nær sjøen.

Behandlingssenteret gir langtids døgntilbud innen psykisk helse til ungdom i alderen 13–18 år. Her kan du lese mer om hvem som kommer til oss.

Vi er en virksomhet i Kirkens Bymisjon som drives på oppdrag for Helse Sør/Øst.

Vi har plass til 16 ungdommer fordelt på to avdelinger. Ungdommene er oftest hjemme i helger og i høytider. Av og til gjør vi avtale om opphold også i helg og i skolens ferier, eller vi blir enige om å treffes hjemme hos familien.

Det er den lokale barne- og ungdomspsykiatriske poliklinikken (BUP) som søker ungdom inn på Larkollen.

Larkollen er en åpen institusjon, noe som forutsetter at ungdommen eller deres foreldre samtykker til behandlingen. Ungdom over 16 år samtykker på egne vegne.

Historien

Larkollen behandlingssenter har en lang historie innenfor døgnbehandling for ungdom med sammensatte vansker. I 1959 overtok Kirkens Bymisjon, den gang Oslo Indremisjon, Borglund pensjonat på Larkollen for å starte opp et helhetlig behandlings- og opplæringstilbud for unge jenter som hadde havnet på «skråplanet» i Oslo. Tilbudet skulle ha en tydelig kristen forankring. I 1961 ble behandlingsinstitusjonen åpnet. Gjennom 70-tallet ble virksomhetens religiøse begrunnelse tonet ned, og fagfokuset ble mer framtredende. På midten av 80-tallet åpnet virksomheten for at både jenter og gutter kunne få behandling ved  behandlingssenteret.