Snakk om fattigdom

Snakk om fattigdom er Kirkens Bymisjons rapport om barn som vokser opp i fattigdom i Norge. Her kan du lese rapporten i sin helhet og andre saker om dette temaet.

Les rapporten

Det koster mye å ha lite

Kirkensbymisjon.no
10.10.2023

Ny rapport: Norske skolebarn føler seg glemt

Les artikkelen Ny rapport: Norske skolebarn føler seg glemt

Hysj!

— Det var ikke alltid middag på bordet. Vi spiste ofte brødskiver til middag, forteller Malin Solberg Lyngen (24).

Les intervjuet med Malin her.
  • "Jeg husker at vi noen julaftener ikke feiret i det hele tatt, ikke noe julegaver, ikke juletre, ikke julemat. Jeg husker jeg og broren min lå under dyna og hylgrein. Foreldrene våre latet bare som det var en vanlig dag."

Anette 19 år, Namsos
  • "Mamma var utrulig flink til å finne på ting som ikke kostet så mye, hun kunne ta oss med på tur til fjæra og steke pølser i stedet for å gå på kino. Noen ganger fikk vi lov til å besøke studentkaféen, det var stas."

Anita 27 år, Tromsø

Alt er fint

Silje er en av informantene i rapporten. Les hennes sterke dikt "Alt er fint".

Les diktet her