Det er mange tanker som kommer opp når man er uten fast bolig eller er i ferd med å miste boligen. Dersom man er avhengig av bistand fra NAV, kan situasjonen oppleves enda mer komplisert. Alle våre ansatte har taushetsplikt.

Vanlige problemstillinger

Noen av spørsmålene vi ofte får i møte med den enkelte er:

  • Hvordan ordner jeg depositum?
  • Hvordan skal jeg gå frem ovenfor huseier?
  • Hva bør jeg tenke på når jeg inngår et nytt leieforhold?
  • Hvordan skal jeg sørge for at jeg ikke blir stående i samme situasjon igjen?

Vi bidrar med veiledning og praktisk bistand

I slike situasjoner ønsker vi å være til hjelp og støtte, samtidig som vi kan gi gode verktøy, veiledning og praktisk bistand for å sikre egnet bolig og en trygg hverdag. Vi kan:

  • Bistå med å finne egnet og varig bolig.
  • Sammen med deg kartlegge dine ressurser og ditt eventuelle behov for hjelp.
  • Gi økonomisk veiledning, dersom du ønsker å sikre gode hverdagsrutiner og få oversikt over egen økonomi.
  • Gi hjelp til utfylling av søknader og lignende.
  • Bistå deg med kontakt opp mot offentlige kontorer og øvrige hjelpeapparat.
  • Følge opp din bosituasjon med hjemmebesøk; gi veiledning til å mestre et boforhold.
  • Sammen med deg ha dialog opp mot utleiere og på visninger.

Våre prosjekter

For pårørende

Noen ganger kan man oppleve at et familiemedlem eller en venn står i en vanskelig livssituasjon. Dersom dette dreier seg om en bosituasjon, kan du som pårørende kontakte Bo-team for veiledning. Du kan ringe anonymt for en uformell prat med en av våre ansatte. For kontakt og dialog utover dette, må det fylles ut samtykke fra den personen saken gjelder.