Det er mange tanker som kommer opp når man er uten fast bolig eller er i ferd med å miste boligen. Dersom man er avhengig av bistand fra NAV, kan situasjonen oppleves enda mer komplisert. Alle våre ansatte har taushetsplikt.
Vanlige problemstillinger
Noen av spørsmålene vi ofte får i møte med den enkelte er:
- Hvordan ordner jeg depositum?
- Hvordan skal jeg gå frem ovenfor huseier?
- Hva bør jeg tenke på når jeg inngår et nytt leieforhold?
- Hvordan skal jeg sørge for at jeg ikke blir stående i samme situasjon igjen?
Vi bidrar med veiledning og praktisk bistand
I slike situasjoner ønsker vi å være til hjelp og støtte, samtidig som vi kan gi gode verktøy, veiledning og praktisk bistand for å sikre egnet bolig og en trygg hverdag. Vi kan:
- Bistå med å finne egnet og varig bolig.
- Sammen med deg kartlegge dine ressurser og ditt eventuelle behov for hjelp.
- Gi økonomisk veiledning, dersom du ønsker å sikre gode hverdagsrutiner og få oversikt over egen økonomi.
- Gi hjelp til utfylling av søknader og lignende.
- Bistå deg med kontakt opp mot offentlige kontorer og øvrige hjelpeapparat.
- Følge opp din bosituasjon med hjemmebesøk; gi veiledning til å mestre et boforhold.
- Sammen med deg ha dialog opp mot utleiere og på visninger.
Våre prosjekter
Boligskolen er et kurstilbud til deg over 18 år som opplever utfordringer i egen hverdag, særlig knyttet til det å bo.
Her kan du lese mer om prosjektet.
Ung i bolig er et prosjekt hvor vi nå jobber med å utvikle et boligkonsept for unge mellom 18–25 år. Prosjektet har spesielt fokus på brukermedvirkning og involvering. I prosjektert er det ansatt 3 prosjektmedarbeidere som har egenerfaring med boligsosiale utfordringer av ulik art.
Prosjektets hovedmål:
- Gjennom brukermedvirkning og samarbeid på tvers av kommunal, statlig og ideell sektor, skal vi styrke og spisse det boligsosiale arbeidet rettet mot unge voksne mellom 18–25 år.
- Finne konkrete boligløsninger som kan gi unge voksne som opplever utenforskap, et bedre utgangspunkt til å mestre sin fremtid.
- Innhente data som deles og kan benyttes nasjonalt for samme målgruppe, slik at det boligsosiale arbeidet mot unge voksne får større fokus.
- Styrke samarbeid på tvers av sektorer med samskapende prosesser, der brukerne står i sentrum av arbeidet.
Prosjektet er finansiert av tilskudd fra Husbanken og har varighet frem til 01.11.2025.
Målgruppen er hovedsakelig knyttet til personer som avslutter soning i fengsel og som skal etablere en ny tilværelse. Videre vil vi følge opp personer med rusproblematikk og psykisk uhelse i møte med det offentlige.
Felles for de vi hjelper videre tilbake inn i samfunnet er at de opplever det vanskelig å ivareta sine rettigheter og å orientere seg i det offentlige systemet og samfunnet for øvrig. En tillitsperson hos oss er en frivillige som vill bistå med ulike oppgaver, det vil kunne være å bistå i møter med det offentlige, for eksempel NAV, samt å forberede slike møter. Mange av de vi treffer har behov for økonomisk veiledning, derav hjelp med å få til minnelige gjeldsløsninger.
Som tillitsperson vil det viktigste være at du er engasjert og ønsker å bidra til å trygge hverdagen for noen som trenger din støtte. Det vil bli gitt opplæring og kursing i forbindelse med en rolle som tillitsperson.
Vi ønsker oss stadig flere tillitspersoner.
Prosjektet er finansiert av stiftelsen DAM og har varighet til mai 2025.
For pårørende
Noen ganger kan man oppleve at et familiemedlem eller en venn står i en vanskelig livssituasjon. Dersom dette dreier seg om en bosituasjon, kan du som pårørende kontakte Bo-team for veiledning. Du kan ringe anonymt for en uformell prat med en av våre ansatte. For kontakt og dialog utover dette, må det fylles ut samtykke fra den personen saken gjelder.