Verkstedet eies og drives av Kirkens Bymisjon og Lillehammer kommune sammen i en modell for samskaping, der Kirkens Bymisjon har faglig ansvar.

Verkstedet er et rusfritt arbeidskvalifiseringstiltak, og kombinerer veiledning og oppfølging med å drive et produksjonsverksted for ullvarer i Storgata 31. Vi samarbeider med eksterne arbeidsgivere i ulike bransjer om opplæring og arbeidsdeltakelse.

Vi holder til i Storgata 31
Her har vi produksjonsverkstedet vårt som er åpent 3 dager i uka. I verkstedet produseres varer som selges i Kirkens Bymisjons nettbutikk. Produktene baseres på ullstoffer, som vi får tilgang på fra Gudbrandsdalen Uldvarefabrikk og fra andre tekstilvirksomheter i Lillehammer.

På produksjonsverkstedet vil du få tilpasset opplæring innenfor tekstilproduksjon og vil jobbe skulder til skulder med andre deltakere, ansatte og frivillige. Produksjonsverkstedet benyttes som arena for opplæring, kartlegging, trening og utvikling i et støttende og trygt arbeidsmiljø.

Ved å jobbe på produksjonsverkstedet tilegner du deg kompetanse og ferdigheter som har overføringsverdi til andre yrker og utdanninger. Du trenger ikke å ha jobbet med produksjon av tekstilprodukter eller ha håndtert en symaskin for å starte opp i tiltaket. Du får opplæring underveis.

Veiledning og oppfølging
I tillegg er Storgata 31 basen for veiledning og oppfølging både enkeltvis og i gruppe. Deltakelsen i tiltaket starter her og du vil sammen med din jobbveileder lage en plan for tiltaksgjennomføringen i din recoveryprosess. Planen beskriver tidsrammer, hovedmålsetting og delmål, samt virkemidler og verktøy som skal benyttes på vei mot målet.

Du vil gjennom praktisk arbeid i verkstedet og andre lærings/mestringsaktiviteter bli bedre kjent med egen kompetanse, interesser, ferdigheter.

Arbeidspraksis hos arbeidsgivere
Etter en periode på produksjonsverkstedet i Storgata 31 kan neste steg være arbeidspraksis i ordinært arbeidsliv. Ut ifra dine ønsker, interesser og ferdigheter finner vi potensielle arbeidsgivere, hvor vi samarbeider om opplæring, arbeidstrening og tilrettelegging.

Jobbveileder formaliserer samarbeidet om praksisplass med arbeidsgiver gjennom en praksisavtale, og vil følge deg opp på arbeidsplassen.

Vår faglige tilnærming

Arbeidskvalifiseringstiltaket følger anbefalingene Fra Helsedirektoratets Veileder i lokalt psykisk helsearbeid og rusarbeid for voksne; «Sammen om mestring»:«Empowerment og recovery-orientert praksis  bør prege tjenesteytingen»

Recovery kjennetegnes ved et helhetlig fokus på den enkeltes liv der alle deler ved livet anerkjennes som viktige. Recovery er ressursorientert, humanistisk, tilpasset den enkeltes ønsker og behov samt at den fremmer myndiggjøring. Både Recovery- og myndiggjøringsperspektivet deler samme grunnholdning; alle eier sitt eget liv, og dermed har alle rett til å påvirke, forme og bestemme hvordan prosessen mot et meningsfullt liv skal være.

Recovery-prosesser handler om å jobbe sammen med personer i en likeverdig partnerrelasjon for å fremme håp, identitet, mening, personlig ansvar. I bunnen ligger det en god relasjon. Primæroppgave er å støtte personer i å ta ansvar for eget liv/være «skipper på egen skute».