Aktiv Fritid

Et helthetlig aktivitets- og nettverkstilbud for deg som er tilknyttet Kirkens Bymisjon i Drammen.

Vi har bredt tilbud av aktiviteter - i gruppe og individuelt. Vi tror at fysisk aktivitet fremmer både fysisk- og psykisk helse.

Aktiv Fritid tilbyr et bredt spekter av fritidstilbud innen trening, friluft og kultur til mennesker som har behov og nytte av et rusfritt nettverk.

Vi tilbyr en rekke aktiviteter for mennesker som på ulikt vis faller utenfor organiserte trenings-, tur- og fritidsaktiviteter. All deltakelse er gratis. Vi har også muligheter for utlån av treningstøy, joggesko og basis turtøy.

Aktivitetene omfatter bl.a. kveldsåpen kafékveld i Aktivitetskafeen, gåturer i nærområdet, utflukter, overnattingsturer, boksing, sykkel,-ski- og løpegrupper, yoga og andre treningsformer i vårt treningsrom; «Pusterommet».

All deltakelse er lavterskel og tilpasses alle nivåer.

Gjennom tilbudene våre vil vi bidra til at mennesker øker evnen til å stå i ulike relasjoner, samt forhindre tilbakefall til uønsket adferd, økt rusbruk eller symptomtrykk. Døgnet har som kjent 24 timer, i hovedsak kan man si at 8 timer er relatert til arbeid/utdanning, 8 sover vi og de siste 8 er til «fri disposisjon». Vi tror det er viktig å ha en aktiv fritid med gode medmennesker i hverdagen. Derfor har vi fokus på utvikling, mestring, engasjement og nettverksbygging for å forebygge tilbakefall, isolasjon, ensomhet og rus.

På tampen av sommeren reiser vi på en fire dagers overnattingstur til idylliske Torungen fyr utenfor Arendal.

Hvem kan delta?

• Alle deltakere og jobbsøkere som er tilknyttet et av Kirkens Bymisjons tilbud i Drammen
  • Mennesker med utfordringer knyttet til psykisk helse og rus. Den enkelte må ha et avklart forhold til sin avhengighet, og et ønske om varig rusfrihet.
  • Mennesker med soningsbakgrunn eller som gjennomfører straffegjennomføring i frihet.
  • Innvandrere og flykninger.
  • Mennesker med fattigdomsutfordringer, som ikke har mulighet til organisert deltakelse via andre tilbud.
  • Unge i faresonen – i et forebyggende perspektiv.

Aktiv Fritid skal bidra til:

• Aktiv deltakelse
  • Nye sosiale nettverk
  • Fellesskap
  • Utvikling av evner og interesser
  • Mestringsopplevelser
  • Hjelp til selvhjelp

Hvem er involvert i arbeidet?

• Prosjektkoordinator: Deltar ved flere av de ulike gruppeaktivitetene og koordinerer tilbudet.
  • Frivillige: Deltakere som har erfaring med bestemte aktiviteter rekrutteres gjerne inn som frivillige i gjennomføringen av enkelte aktiviteter. Vi har tilknyttet oss frivillige fra mange miljøer og bakgrunner, herunder mennesker med frilufts- og lokalkunnskap, noen med kunnskap knyttet til spesielle idretter, eller andre som ønsker å bidra inn med positiv tilstedeværelse i våre aktiviteter. Vil du bli frivillig? Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale!
  • Ulike klubber, lag og foreninger som vi samarbeider med.

Våre aktiviteter

• Fritid

Sykkel,-ski og løpegrupper, boksing, yoga, styrketrening, sirkeltrening, golf, bowling og selvforsvarskurs.

• Kultur

Fotballkamper (SIF og MIF), åpen kafékveld i Aktivitetskafeen, kino, kunstutstillinger og fotokonkurranser.

• Friluft

Friluftsturer, overnattingsturer og badeturer.

Ønsker du å delta, eller mer informasjon om tilbudene? Ta kontakt med oss!

Astrid Lassegård

Aktivitetskoordinator