Om oss

Aktivitetskafeen er base og oppmøtested for flere av Kirkens Bymisjons tilbud i Drammen. Du finner oss på Bragernes siden vis á vis Tinghuset.

Aktivitetskafeen er åpen for alle og vi har fokus på å være et sted der våre gjester føler seg velkommen og hvor det alltid er noen som har tid til en prat.

Arbeid og aktiviteter

Vår kafé er åpen for alle, men den er spesielt tilrettelagt for mennesker i Drammen med ulike utfordringer i livet og hverdagen.

Kafeen vår er et åpent og inkluderende møtepunkt som tilbyr aktiviteter, fellesskap, nettverk, rådgivning og individuell jobb- og karriereveiledning.

Avdelingen danner en overbygging for mange av Kirkens Bymisjons tilbud i Drammen, og inkluderer en åpen kafé for alle, en kantine for deltakere, frivillige og ansatte.

Vi har tilbud om arbeidstrening ved flere arenaer: Kjøkken/kafé, Vaktmestertjenesten, Bruktbutikken og produksjon (bl.a.: telysholder i brostein, eplemost og ved).

I tillegg huser avdelingen nettverksbyggende aktiviteter gjennom «Aktiv Fritid», karriereveiledning, foredrag, åpen kafé på kveldstid, undervisning, kurs og praksisnær norskopplæring. Tilbudene utvides og endres i takt med våre målgruppers behov. Avdelingen drifter også et prekvalifiserende tiltak for flyktninger og innvandrere med lavt språklig nivå og manglende kartlagte arbeidsferdigheter, «Språk gjennom arbeid.»

Aktivitetskafeen er et rusfritt etterverns- og mestringstilbud, som tilbyr en sosial arena, arbeidstrening, språktrening, aktiviteter, kurs og veiledning i en og samme tjeneste.

Springbrett til muligheter

Aktivitetskafeen, nettverksarbeidet og tilknyttede kurs kjennetegnes i stor grad av evnen til å ta høyde for den enkeltes livssituasjon og utfordringer – og anerkjenne det. Samtidig skal vi være et springbrett til videre aktivitet, nye nettverk og bidra til sammenhengende tjenester.

Vi ønsker vi å være et sosialt møtepunkt for mennesker, uavhengig av bakgrunn, etnisitet, livssyn, fortid og eventuelle utfordringer.

Rusfritt og inkluderende fellesskap

Ved å benytte kafeen, støtter du også Kirkens Bymisjon arbeid i Drammen. Kirkens Bymisjon sin visjon er at «alle mennesker skal erfarer respekt, rettferdighet og omsorg», noe vi ønsker at mennesker som er i kontakt med oss også erfarer.

Vi etterstreber å tilby et positivt, rusfritt, inkluderende og trygt felleskap med aktivitet, mestring og nye muligheter ut ifra den enkeltes ståsted.

På vår meny står det ikke bare god mat og god drikke. Vi byr også på stor takhøyde og mye rom for både humor og alvor. Vårt mål er at ingen skal sitte alene, og vi ønsker å legge til rette for og skape arenaer for positive erfaringer, motivasjon og nettverksbygging.

Historien vår

I møte med mange mennesker som var rusfrie etter soning og behandling, så vi at de manglet rusfrie møtesteder, daglige aktiviteter, nettverk og tett oppfølging også i tiden etter.

Aktivitetskafeen ble etablert i sin nåværende form sommeren 2014, men ble opprinnelig startet i Nybyen i 2004 – som et resultat av TV-aksjonen «Hjerterom».
Aktivitetskafeen er et tilbud med lite byråkrati, kort vei fra henvendelse til aktivitet og med reelle muligheter til å bygge seg opp et godt rusfritt liv med nye nettverk.

I 2014 ble Aktivitetskafeen samlokalisert med de fleste øvrige tiltak, avdelinger og prosjekter som driftes av Kirkens Bymisjon Drammen, i «Bymisjonhuset».

Fellesnevneren for alle tilbudene er rusfrihet.