Albjerk bil ressurs

Via programmet Albjerk Bil Ressurs fikk Trond arbeidstrening og en sjanse. Tilbake fikk Albjerk en ressursperson.

Det hele startet med et voksende ønske hos Albjerk. De ville gi tilbake til lokalsamfunnet. Albjerk tok kontakt med Kirkens Bymisjon og sammen bestemte de seg for å teste ut arbeidstreningsplasser.

— Å kunne hjelpe unge mennesker lokalt, hva er vel bedre enn det? spør Svein Morten Bergh, tidligere leder ved Albjerk Bil Drammen.

«FØR HADDE JEG IKKE TILLIT TIL NOEN, MEN HER FØLER JEG MEG SOM EN DEL AV ET FELLESSKAP.» Trond Bjerknes

Førstemann ut var Trond. Han hadde vært rusfri en periode og ønsket sårt en mulighet til å oppfylle sin barndomsdrøm om å bli mekaniker.

— Trond var den første vi kom i kontakt med, og vi så raskt at dette ikke bare var å hjelpe, men også at han ville bli en ressurs her hos oss, forklarer Bergh.

Det var denne oppdagelsen som ga inspirasjon til å kalle arbeidstreningsprogrammet hos Albjerk Bil, nettopp for Albjerk Bil Ressurs.

Arbeidstrening

• Bidrar til et fleksibelt og inkluderende arbeidsliv.
  • Er en arena som skal styrke menneskers kompetanse og tilhørighet.
  • Bistår mennesker som trenger en treningsarena før de går ut i ordinært arbeid.
  • Har et bredt tilbud av arbeid og aktiviteter.
  • Samarbeider med næringslivet i området, både omkring praksis i bedrift og ordinær ansettelse.

Det har vært en suksesshistorie med Trond hos oss.

— Det er ingen automatikk i å gå rett fra arbeidstrening og inn i full jobb, men Trond er et godt eksempel på at det går an hvis man vil det nok og står på, sier Bergh.

Med disse gode erfaringene rundt arbeidstrening fortsetter Albjerk sitt ressursprogram.

— Nå har vi tre stykker her på arbeidstrening og alle leverer veldig, veldig bra, forteller Bergh fornøyd.

Les mer på: Kirkensbymisjon.no

Trykk her for å lese mer om Trond

Les også

Én sommerkveld ødela 10 år

Ofte ser man noen fellestrekk blant dem som havner i rusens klør. Slett ikke alltid, men ofte. I historien til Rudi Ask (43) finner du ingen av dem. Jo, forresten – ett: Gleden over å ha kommet ut av det.

Bilde av to grønnkledde ansatte fra Kiwi med oransje skjerf rundt halsen. Bilde

Åpen dør til julen

Til deg som synes julen kommer i tidligste laget i butikkvinduer og i reklamepauser: På Møtestedet kommer de første spørsmålene om julen allerede på sensommeren: – Blir det KIWI-julebord i år?