Jeg har nettverket mitt her

Mange av velferdsordningene i Norge er både startet og i drift, som et resultat av innsamlede midler. «Vaktmestertjenesten» i Kirkens Bymisjon Drammen, ble startet opp som et direkte resultat av TV–aksjonen «Hjerterom» i 2004.

Den aller første arbeidsbilen og nødvendig utstyr og redskap ble finansiert med innsamlede midler.

«Vaktmestertjenesten» er i dag en del av «Aktivitetskafeen» i Drammen og tjenesten utfører daglig ulike vaktmesteroppdrag, for både privatpersoner og bedrifter i området.
Håkon Johannessen (59) kom som deltaker til Kirkens Bymisjon Drammen og «Vaktmestertjenesten» for snart ni år siden, nærmere bestemt i november 2008.
– Jeg hadde en stund tidligere vært gjennom en nokså tøff skilsmisse og livet ble både utfordrende og vanskelig, sier Håkon.
– Jeg fikk rett og slett en psykisk knekk og alkoholen ble en trøst i en vanskelig periode, forteller Håkon åpenhjertig.

Da Håkon kom til Kirkens Bymisjon for snart ni år siden, ble han henvist fra NAV. For det meste har Håkon vært yrkesaktiv, og har tidligere jobbet med vareplukking på ulike lager.
Hans lengste arbeidsforhold er på hele 13 år, noe som tilsier at han til syvende og sist er en stødig kar.

Håkon Johannesen er en deltaker i Vaktmestertjenesten.

Drømmer om lønnet arbeid
– Jeg trives 110% for å si det sånn, sier Håkon og smiler. – Selv om jeg selvfølgelig skulle vært i lønnet arbeid.

Han forteller om et arbeidsmarked som det kan være vanskelig å komme tilbake til med et lengre hull i CV-en. Allikevel er det både målet og drømmen hans – et lønnet arbeid.

–Ja, en jobb er målet mitt. Selv om jeg blir 60 år til neste år, sier han og smiler.
– Jeg holder meg vel godt og helsa er i grunn i orden, fortsetter han lettere ubeskjedent, men med et lurt smil om munnen.

Hver morgen er Håkon en av dem først som er på plass, i tillegg er han en av de siste som går hjem.

Håkon legger virkelig både sjela og stoltheten sin i det arbeidet som utføres.

– Jeg ser nok en del ting som skal gjøres som mange andre ikke ser, sier han. Jeg har jo vært her i mange år og er godt kjent.

– Det er her jeg har nettverket mitt, forteller Håkon åpenhjertig.

– Så jeg stortrives med både arbeidsoppgavene og kollegaene mine her, fortsetter han. Han forteller like entusiastisk om de forskjellige arbeidsoppgavene «Vaktmestertjenesten» utfører.
–Det er både plenklipping, flytting, bortkjøring av avfall og annet forefallende, sier han. – Og for meg så er alt like ålreit, i grunnen er det vel ikke den jobb jeg ikke liker, fortsetter han og smiler. Det er lett å merke at Håkon både er stolt av den jobben han gjør, og glad i arbeidskollegene sine.

– Jeg kan ikke få fullrost nok de som jobber her. Det er umulig ikke å trives her, avslutter Håkon, før han kikker på klokka og haster av sted til neste avtalte oppdrag

Et godt sted å jobbe: – Det er noe spesielt med miljøet her, jeg tror ikke det er sånn på alle arbeidsplasser, forteller Dag Johnsen, som er arbeidsleder i «Vaktmestertjenesten». – Når så mange mennesker med både ulik bagasje og bakgrunn jobber sammen, så gjør det noe, fortsetter han. Det skaper en takhøyde og en aksept som ikke er like tilstede overalt.

Om vaktmestertjenesten:

• Et tiltak tilknyttet «Aktivitetskafeen» i Kirkens Bymisjon Drammen.
  • Et arbeidstiltak rettet mot mennesker med ulike former for arbeidsavklaring.
  • Hver ukedag mellom 09.00 –15.00 er «Vaktmestertjenesten» i arbeid med forskjellige oppdrag.
  • Bidrar innen et variert spekter av oppgaver, og påtar seg oppdrag både for privatpersoner og bedrifter.
  • Arbeidsoppdragene «Vaktmestertjenesten» utfører blir ledet av en arbeidsleder, og består av tre til fem personer – alt etter type oppdrag.
  • Inntektene fra «Vaktmestertjenesten» går til Kirkens Bymisjons arbeid i Drammen.

Les også

Én sommerkveld ødela 10 år

Ofte ser man noen fellestrekk blant dem som havner i rusens klør. Slett ikke alltid, men ofte. I historien til Rudi Ask (43) finner du ingen av dem. Jo, forresten – ett: Gleden over å ha kommet ut av det.

Bilde av to grønnkledde ansatte fra Kiwi med oransje skjerf rundt halsen. Bilde

Åpen dør til julen

Til deg som synes julen kommer i tidligste laget i butikkvinduer og i reklamepauser: På Møtestedet kommer de første spørsmålene om julen allerede på sensommeren: – Blir det KIWI-julebord i år?