Kirkens Bymisjon ber statsministeren sette krisestab

En ny rapport fra SIFO forteller at enda flere nordmenn sliter økonomisk. Da er det på tide å sette krisestab, mener Kirkens Bymisjon.

Publisert 20.06 2023

I dag la SIFO frem sin ferskeste rapport  om dyrtid, og funnene er dystre, konkluderer Janne Olise Raanes, som er programdirektør i Kirkens Bymisjon.

– Når det skjer noe virkelig alvorlig, må de ansvarlige sette krisestab. Nå er tiden inne for at statsministeren gjør det.

SIFO-rapporten viser at stadig flere nordmenn ramler inn i fattigdom. Det har store konsekvenser for foreldre som sliter med å betale på huslånet, påpeker Raanes.

– Det vil bli flere som ikke klarer sette mat på bordet til barna sine hver dag. Det rammer hardt på så mange av livets områder. Og vi skal huske på at tallene i rapporten er fra mars, og at det er blitt enda verre siden da. Torsdag er det igjen nytt rentemøte, og det er det mange som gruer seg til.

Kirkens Bymisjon har etterlyst en strategisk handlingsplan om fattigdom.

– Det trenger vi, men det tar tid. Nå er det krise, og regjeringen må handle umiddelbart.

Kontakt

Avdelingsdirektør Janne Olise Raanes | 918 17 198 | pressebilde foto: Kirkens Bymisjon
Presseansvarlig Ann Hege Skogly: 934 67 352

Janne Olise Raanes