Kle deg i oransje på Årets varmeste dag

Tusenvis av ildsjeler har de siste månedene strikket oransje plagg for et varmere samfunn, i regi av Kirkens Bymisjon. I år vil de bruke oransje plagg til å sette søkelys på ensomhet.

Det oransje skjerfet har i 10 år vært et symbol på ønsket om et varmere og mer inkluderende samfunn. Nytt i år er at Kirkens Bymisjon også har oppfordret folk til å strikke og bruke oransje sokker, votter og luer, for å gi ekstra varme i mørketiden som i år er spesielt tung for mange.

– Mange opplever tiden før jul og selve julen som en smertelig påminnelse om ensomhet, brutte familierelasjoner og fattigdom, sier generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Adelheid Firing Hvambsal.

De oransje plaggene skal minne folk om at det lever mange mennesker i byene som trenger å kjenne varme og inkluderende fellesskap. I år er dette ekstra viktig, mener generalsekretæren.

Koronapandemi gir flere ensomme
Kirkens Bymisjon møter mange som forteller at trykket fra ensomheten i korona-tiden har blitt en ekstra belastning. Og dette gjelder i alle aldersgrupper- enten det er barn i fattige familier, mennesker med rusavhengighet, papirløse eller eldre.

– Det er ingen tvil om at koronapandemien har gjort det vanskeligere for de som har det vanskelig fra før. Mange opplever isolasjon og ensomhet. Vi erfarer blant annet at flere trenger mat, både servering og tørrvarer, sier Hvambsal, og legger til:

– Noen isolerer seg i frykt for å bli syke, andre får angst. Men for mange er mangelen på sosial kontakt det tøffeste, sier generalsekretæren.

Bli med og marker Årets varmeste dag
Hun oppfordrer alle til å kle seg i oransje plagg fra og med Årets varmeste dag, 2.november.

– Vi er mange som står sammen om ønsket om et varmere samfunn, med mindre splittelse og utenforskap. Noe av det viktigste vi kan gjøre som samfunn er å gi plass til alle. Det er det et varmere samfunn handler om, sier Hvambsal.

Mestepartene av de flere tusen hjemmestrikkede plaggene går til mennesker som trenger varme klær i den kalde tiden, men de er også solidaritetsplagg.

– Går du med oransje skjerf, sokker, votter eller ei lue, blir du ikke bare fysisk varm, men du signaliserer også at du er for et varmere og mer inkluderende samfunn, sier Hvambsal.

Tidligere år har Kirkens Bymisjon markert Årets varmeste dag ved å henge opp oransje skjerf i gatebildet over hele landet. Det blir ikke mulig i år, grunnet smittevernhensyn. Men Kirkens Bymisjon sørger for at plaggene når frem til de som trenger eller ønsker å bruke de.

Årets varmeste dag markerer også starten på Kirkens Bymisjons juleaksjon “Gled en som gruer seg til jul”. Samtidig som butikken gradvis fylles med julevarer, ønsker Kirkens Bymisjon å vise sin støtte for et varmere samfunn. O gi et varmere samfunn er det nettopp færre som gruer seg til jul.

Slik startet det hele
I 2010 hang Hobbyklubben ut ullplagg for å vise frem norske håndverkstradisjoner. Et av ullskjerfene ble tatt ned og hengt opp igjen neste morgen. Det viste seg å være en hjemløs som brukte det for å varme seg gjennom den kalde natten. Ideen om et samarbeid med Kirkens Bymisjon ble til, og året etter hang de ut oransje skjerf i Oslo sentrum. Ti år senere er det nærmeste blitt en folkebevegelse.

-Folk fra alle samfunnslag er med på strikkedugnaden; «strikke-kjendiser”, syklubber, flyktninger, Kirkens Bymisjons gjester, pasienter og brukere, næringslivsledere og privatpersoner. Mangfoldet av strikkere er i seg selv rørende, avslutter generalsekretæren.

Gled en som gruer seg til jul. Gi en middag og et godt sted å være.

Gi her