Økt risiko for kvinner i massasjesalonger etter Brennpunkt

Denne uken publiserte NRK en dokumentar om massasjesalonger i Norge. Kirkens Bymisjon frykter økt stigmatisering og en farligere tilværelse for kvinnene.

Foto: Kristine Moskvil Thorsen i lokalene til Kirkens Bymisjon Bergen

I to år har NRK Brennpunkt jobbet med saken, forteller avdelingsleder Kristine Moskvil Thorsen.

– Vi ga tidlig NRK tilbakemeldinger om at vi fryktet at både metode og publisering ville gi kvinnene en vondere og farligere tilværelse. De fleste av disse kvinnene har ikke vært i noe integreringsprogram, og er på mange måter utenfor det norske samfunnet. De kjenner ikke sine rettigheter, men forsøker å leve et liv. Programmet gjør dem svært sårbare, og dette vil føre til økt utenforskap og høyere terskel for å søke hjelp.

Ba om å stanse programmet

Moskvil Thorsen forteller at Kirkens Bymisjon tett opp mot publisering ba NRK om å stanse programmet. De gjorde flere endringer, men det ble sendt onsdag som planlagt.

– Vi mener det er grunn til å sette søkelys på disse kvinnenes situasjon. Hvordan kan en gruppe være så isolert fra samfunnet ellers – hvordan havner de i en slik livssituasjon? Men det er ikke det som undersøkes. Jeg synes det er uheldig at NRK ikke konfronterer kunder eller utleier, eller fokuserer på hvordan vi kan unngå at dette skjer.

Hun viser til at det største problemet er at kvinnene blir identifisert.

– Det hjelper ikke å tåkelegge ansiktet. Kvinnene er lett gjenkjenbare, og det er smertefullt å vite at norske barn kan få høre nedsettende kommentarer om mamma etter dette. Fasadene er lett å kjenne igjen, og firmanavn er vist frem. Faktisk er kundene bedre sladdet enn kvinnene, og det synes jeg er svært problematisk, avslutter Moskvil Thorsen.

Kontakt

Avdelingsleder Kristine Moskvil Thorsen: 918 14 411 | pressebilde foto: Kirkens Bymisjon
Presseansvarlig Ann Hege Skogly: 934 67 352