KIWI – med et grønt fokus på livet!

KIWI og Kirkens Bymisjon jobber for å holde matsvinnet nede og mette flere!

KIWI har satt seg et mål, et ganske hårete ett også. De skal bidra til at vi samlet sett kaster mindre mat. Sammen med Kirkens Bymisjon bidrar KIWI til et rausere og renere samfunn!

– Samarbeidet med Kirkens Bymisjon fungerte bra fra dag en. Vi synes organisasjonen er løsningsorientert og har en god kultur som vi kunne kjenne oss godt igjen i. Det var rett og slett en god match! sier Vidar Jensen, driftsdirektør i KIWI Norge AS

For en matbutikk-kjede kan det høres litt selvmotsigende ut å skulle redusere samfunnets matsvinn. Jo mer mat KIWI selger, desto mer vil de jo tjene, men hos KIWI har man snudd litt på dette. KIWI har som mål å halvere matsvinnet innen 2025. For å nå dette målet har man måttet tenke nytt, og en av løsningene fant man allerede i 2004 i samarbeid med Kirkens Bymisjon. Det ble opprettet en avtale om at Kirkens Bymisjon kunne hente varer som er i ferd med å gå ut på dato fra utvalgte KIWI-butikker.

I 2017 relanserte man avtalen og i dag er det mer enn 30 KIWI-butikker som donerer matvarer til organisasjonen, noe som igjen bidrar til at man kan servere mange tusen måltider årlig på Kirkens Bymisjons kaféer og møtesteder.

Åpen dør til julen

Men det er ikke bare det daglige brød KIWI bidrar med i samarbeid med Kirkens Bymisjon. Jula er en vanskelig tid for mange. Denne store høytiden åpner ikke bare opp for samhold og familieliv, men også for ensomhet og tomhet. Derfor arrangerer noen av KIWIs ansatte julebord på Møtestedet i Drammen før jul hvert år. Det har de gjort helt siden 2005.

Møtestedet er en kafe for mennesker i rus- og gatemiljøet i Norges største byer og tettsteder. Et sted der man kan få et næringsrikt måltid, varme i kroppen og en hjelpende hånd fra et tverrfaglig team.

– Det kom en mor med en sønn. Hun fortalte at det var den eneste anledningen hun hadde til å feire jul med sønnen. Det er vel noe av det sterkeste jeg har opplevd! fortsetter Vidar.

Julebordet har blitt et lyspunkt i livet for mange. Mange mennesker med helt forskjellige veier til en hverdag som nå er utfordrende. Noen av gjestene kommer rett fra gata og inn i det lune fellesskapet. Andre har forberedt seg godt og gjort alt de har kunnet for at kroppen er i balanse. Noen har aldri hatt en jobb, andre har vært høyt oppe i samfunnet. Hatt lederjobber. Vært på toppen. Men så har det skjedd noe. Og nå sitter de ved samme bord. Samme julebord.

Dette har også blitt en viktig tradisjon for KIWI-ansatte som er med på det. Det er først når julebordet er gjennomført at den ekte julestemningen kommer snikende på. Kanskje er ikke det så rart. For jula handler unektelig om langt mer enn bare gaver og sju slag hjemmebakst. Jula er høytiden for å bry seg om og tenke på de man ikke har sett på en stund. Vi sender julekort og forteller at vi fortsatt er her til gamle tanter og barndomsvenner. Men noen får ingen kort. For dem er det ekstra godt å kjenne på at noen setter av en kveld og lager jul for dem.

Det kan de, takket være et godt og langt samarbeid mellom Kirkens Bymisjon og KIWI. Et samarbeid som betyr mye mer enn mange andre samarbeid.

Fakta om KIWI

• Etablert i Hokksund i 1979
  • 686 KIWI-butikker rundt om i Norge
  • Totalt ca. 13.000 ansatte