OBOS: En forlengelse av den ordinære virksomheten

I over ti år har OBOS støttet Kirkens Bymisjons boligrelaterte arbeid. Samarbeidet passer perfekt inn i boligbyggelagets visjon og samfunnsansvar, eller samfunnsengasjement som de selv kaller det.

– Vi i OBOS oppfyller boligdrømmer. Men for noen grupper er det utfordrende for oss å bidra til dette gjennom den ordinære virksomheten. For dem kan boligdrømmen være å ha en trygg og varm seng og sove i. Derfor er Kirkens Bymisjon en naturlig samarbeidspartner, sier Hege Irene Asplund, som er sponsorrådgiver i OBOS.

Samarbeidets betydning for OBOS

• En naturlig forlengelse av OBOS’ visjon og samfunnsengasjement.
  • Hjelper OBOS med å virkeliggjøre sin misjon, å oppfylle boligdrømmen, overfor enda flere.
  • Skaper stolthet og engasjement blant de ansatte.
  • Gir OBOS eiendomsmeglere en vakker og meningsfull gave å gi til kjøper og selger.

I tillegg til å gi 5 millioner kroner i året i rene penger, legger de to samarbeidspartnerne hvert år en plan for hvordan de kan synliggjøre samarbeidet.

Da er målet å skape stolthet og engasjement, både blant organisasjonens medlemmer og ansatte.

– I 2017 kjøpte vi inn 6000 håndlagde glassengler fra Kirkens Bymisjons verksted, Spenn, et av Kirkens Bymisjons verksteder. Disse har blitt vår faste gave til kjøper og selger hos OBOS Eiendomsmegler, forteller Asplund.

Hun forklarer at denne gaven har en klar symbolsk verdi for selskapet.

– Tiltaket hvor englene produseres, gir arbeid til personer som ellers står utenfor det ordinære arbeidslivet. Og vi vet at arbeid for mange kan være en avgjørende faktor for å mestre også boligsituasjonen, sier hun.

I tillegg brukes glass fra rehabiliterte OBOS borettslag i englene.

De to samarbeidspartnere har også hatt stand på MiniØya sammen, med fotoutstillingen #herborjeg og informasjon om Skattkammeret, hvor barn og barn og unge kan låne sports- og friluftsutstyr gratis

At også de ansatte trykker samarbeidet til sitt bryst, ble helt tydelig da Kirkens Bymisjon i 2018 ble tildelt TV-aksjonen. Da meldte samtlige av OBOS’ eiendomsmeglere seg frivillige som bøssebærere! Selskapet valgte også å lage annonsekampanjer og reklamefilmer for å hjelpe organisasjonen med å skaffe bøssebærere.

–  Gjennom vårt engasjement håper vi at vi skal bidra til å få på plass alle de 100.000 bøssebærerne som TV-aksjonen trenger 21. oktober. Med mer enn 440 000.medlemmer har vi et kontaktnett som vi ønsker å bruke. Vi håper alle våre medlemmer og ansatte engasjerer seg i årets viktigste dugnad. Gå for at alle skal ha noen å gå til – sammen bidrar vi til et varmere og mer inkluderende samfunn, sier Hege Irene Asplund i OBOS.

Fakta om OBOS

• Norges største boligbyggelag, boligbygger og boligforvalter.
  • Selskapet er i sin helhet eid av medlemmene, som i dag teller over 440.000.
  • Startet i Oslo i 1929, og er i dag etablert i blant annet i Oslo, Bergen, Hamar, Fredrikstad, Tønsberg, Stavanger, Trondheim og Ålesund.
  • I tillegg til boliger er OBOS også aktive innen forretningsbygg, eiendomsmegling og bankvirksomhet.
    Samarbeidet med Kirkens Bymisjon

Om samarbeidet mellom OBOS og Kirkens Bymisjon:

• ble etablert i 2010
  • OBOS bidrar med økonomisk støtte øremerket Kirkens Bymisjons boligsosiale arbeid. I år er støtten på 5 millioner kroner.
  • Partene legger hvert år en plan for hvordan samarbeidet skal synliggjøres. I dag skjer dette blant annet gjennom å kjøpe glassengler fra Kirkens Bymisjon for å gi i gave til kjøper og selger av boliger.