Sodexo: Skaper gode måltidsfellesskap

Sodexo og Kirkens Bymisjon jobber sammen mot sult og feilernæring blant dem som trenger det mest.

Det er vanskelig å se for seg, men det skjer hver eneste dag. Det kan være en nabo eller en du passerer på gata. Medmennesker som er like mye verdt som deg og meg. Mennesker vi lever side om side med. Mennesker som lever med sult. Sammen med Kirkens Bymisjon bidrar Sodexo til å gjøre livet på gata mer levelig for de som trenger det.

Sodexo er en stor, global aktør som opererer i 80 land verden over.

FNs bærekraftsmål

• Nedtegnet i 2015
  • Erstatter tusenårsmålene
  • 17 konkrete mål og 169 delmål
  • Omfatter fattigdom, sult, kunnskap, integrering, klima, arbeid og miljø.

– I hvert land har vi et ønske og et mål om å ha en lokal samarbeidspartner vi kan jobbe med for å bidra til å hjelpe de i samfunnet som trenger det. Her i Norge falt valget på Kirkens Bymisjon allerede i 2004, forteller Wenche Holm, Director Client Relation and Quality i Sodexo.

I hvert land har vi et ønske og et mål om å ha en lokal samarbeidspartner som vi kan jobbe med for å bidra til å hjelpe de i samfunnet som trenger det. Her i Norge falt valget på Kirkens Bymisjon allerede i 2004.Wenche Holm, Director Client Relation and Quality i Sodexo.

Og Sodexo er en aktør med store ambisjoner. Gjennom sin bærekraftige plan «Better Tomorrow – 2025» jobber de bevisst for å møte FNs 17 bærekraftsmål. Da er det godt å kunne samarbeide med en aktør som kan bidra på flere av målene.

– Alt vi gjør med Kirkens Bymisjon tar oss videre i arbeidet vårt med «Better Tomorrow – 2025» være seg inkludering, rettigheter, integrering og mat, fortsetter Holm.

Mat med verdighet

Det er gatemiljøet som står Sodexos hjerte nærmest. De menneskene som på så mange måter faller utenfor alle normer. De som vi later som vi ikke ser, men som vi alle vet at er der. Dette er en gruppe som er spesielt utsatt i forhold til sult og feilernæring. Som en stor aktør innen matservering er det helt naturlig for Sodexo å fokusere spesielt på nettopp dette. I tillegg har organisasjonen et eget internt program som jobber systematisk mot hungersnød i verden; «Stop hunger».

Det å spise mat, sammen med andre, det handler om så mye mer enn å bli mett. Å sette seg ned rundt et bord, ha tid sammen, nyte maten. For noen betyr noe så hverdagslig som en tallerken og et sett bestikk alt. Sammen med Kirkens Bymisjon gir Sodexos ansatte denne verdigheten til mennesker som har falt utenfor, flere ganger i året. Med en fast grillfest i Børsparken, julebord, andre førjulsarrangementer og overskuddsmat til flere av Kirkens Bymisjons mange samlingssteder, jobber man med inkludering, ernæring og basale rettigheter samtidig.

Vi har et sted mellom 10 og 20 arrangementer sammen med Kirkens Bymisjon hvert år, og vi har aldri problemer med å få ansatte til å stille opp frivillig. Faktisk opererer vi nesten alltid med venteliste! Wenche Holm, Director Client Relation and Quality i Sodexo.

– Vi har et sted mellom 10 og 20 arrangementer sammen med Kirkens Bymisjon hvert år, og vi har aldri problemer med å få ansatte til å stille opp frivillig. Faktisk opererer vi nesten alltid med venteliste!, sier Holm.

Dugnad med mening

Hvert år deltar Sodexo sammen med Kirkens Bymisjons «I jobb» og andre bedrifter i Bjørvika i Oslo på en dugnad. I tillegg til å bidra til en triveligere og ryddigere by, jobber man også med å endre holdninger og rive ned fordommer. Dette er en veldig konkret måte å gi noe tilbake til byen på. Byen blir ryddet og kan skinne om kapp med sola, samtidig som det gir en ekstra arbeidsdag til mennesker med rusproblemer gjennom «I jobb».

Og etter dugnaden samles alle ved samme bord for et bedre grillmåltid der Sodexo, tradisjonen tro, står for serveringen.

Fakta om Sodexo

• Etablert i Frankrike i 1966
  • Tilstede i 80 land med 460 000 ansatte
  • Har vært i Norge i mer enn 35 år