Vestre: Ingen er for små til å utgjøre en forskjell

Vestre og Kirkens Bymisjon deler visjonen om å inkludere flere i samfunnet.

Vestres mål er å bli verdens mest bærekraftige utemøbelprodusent. I tillegg vil selskapet skape sosiale møteplasser der folk kan møtes på tvers av sosiale, kulturelle og økonomiske forskjeller. Målet er å bidra til å skape byer som er inkluderende og demokratiske.

Hva samarbeidet bidrar med for Vestre:

• Intern stolthet og engasjement
  • Rekruttering av talenter
  • Samarbeidspartnere opplever det positivt
  • Bidrar til å oppfylle selskapets visjon og forretningsstrategi

– Kirkens Bymisjon gjør en veldig viktig jobb med å inkludere flere mennesker i samfunnet. Det er en visjon vi deler, så det var naturlig for oss å samarbeide med dem, sier daglig leder Jan Christian Vestre.

Å sysselsette mennesker med huller i CVen, for å hjelpe flere inn i det ordinære arbeidslivet, er viktig i selskapets visjon. Pilotprosjektet Vedlikeholdsteamet oppsto som et direkte resultat av samarbeidet med Vestre, og er en videreutvikling av Kirkens Bymisjons arbeidstilbud for mennesker uten tilgang til det ordinære arbeidslivet.

– Vedlikeholdsteamet består av tre veldig flotte personer. Selv om de bare er tre stykker, så er poenget at de er 1+1+1. Hvis flere bedrifter gjør lignede, så blir summen plutselig veldig stor. Det er viktig at ikke bedrifter tror at de er for små til å utgjøre en forskjell. At de har for liten kapital, for få ansatte. Alle kan bidra og gjøre en forskjell!

Kenneth er en av de ansatte i Vedlikeholdsteamet.

Vestre jobben har vært veldig bra. Jeg har lært nye ting og fått jobbe med hyggelige folkJarle, Vedlikeholdsteamet

– Uten denne jobben for Vestre, hadde sommeren blitt veldig tøff for meg, forteller han.

– Ingen fremtid for bedrifter som ikke tar ansvar

Vestre har implementert ni av FNs 17 bærekraftsmål i sin forretningsstrategi. Pilotprosjektet Vedlikeholdsteamet er bygget opp rundt bærekraftsmål 8, hvor anstendig arbeid til alle inngår.

– Bedrifter som tror at fokuset på bærekraft vil gå over, kan legge ned først som sist. Det er ingen fremtid for bedrifter som ikke tar ansvar for omgivelsene sine. Ikke bare har kundene blitt mer kravstore, det handler også om å klare å rekruttere fremtidig arbeidstalenter. Bedrifter er nødt til å gjøre dette! understreker Vestres daglige leder.

Han påpeker at 70-80 prosent av såkalte Millenials (de som er født på 80- og 90-tallet) ønsker å jobbe for arbeidsgivere som har lyst til å redde verden.

FNs bærekraftsmål

• Næringslivet har fått en viktig rolle i bærekraftsmålene frem mot 2030.
  • Anstendig arbeid til alle inngår i FNs bærekraftsmål nummer åtte.
  • Bærekraftsmål 8: Anstendig arbeid og økonomisk vekst: «Fremme varig, inkluderende og bærekraftig økonomisk vekst, full sysselsetting og anstendig arbeid for alle»

Kilde: Norad & FN-sambandet

– Bedrifter må ha større ambisjoner enn bare å tjene penger. Vestre ønsker å inspirere andre selskaper til å stille spørsmålet: «Hva kan vår virksomhet, produkter eller tjenester bidra med for å bedre samfunnet og gjøre det mer inkluderende?»

Jan Christian Vestre forteller at det er stort engasjement internt for samarbeidet med Kirkens Bymisjon.

– Kollegaer liker å fortelle det i presentasjoner til forretningsforbindelser, og å dele det med familie og venner. Det skaper engasjement og stolthet. Vi i Vestre vil gjøre verden til et bedre sted. Og det mener vi faktisk!

– Uten denne jobben for Vestre, hadde sommeren blitt veldig tøff for meg, sier Kenneth, som er en del av Vedlikeholdsteamet.

Kristin Heger, leder av Kirkens Bymisjons virksomhet som Vedlikeholdsteamet er en del av, ser at en jobb betyr mer enn en inntekt.

– Inntekt er selvfølgelig svært viktig, men det gir også tilhørighet, stabilitet og rutiner. Det hadde vært ideelt om dette var mer enn et sesongarbeid, men det har gitt oss mange gode erfaringer å bygge videre på, sier Heger.

(Saken fortsetter under denne herlige filmsnutten om gutta i Vedlikeholdsteamet)

Trykk i bildet for å få et innblikk i hverdagen til Vedlikeholdsteamet.

Fakta om Vestre

• Norskeid, familiebedrift som produserer utemøbler.
  • Etablert i 1974.
  • Nordens ledende leverandør av bymøbler.
  • Har vunnet flere design-priser, hatt internasjonal pop-up turné og har møbler blant annet på Times Square i New York og i Cadence Park i Los Angeles.
  • Daglig leder Jan Christian Vestre er utpekt som et av Skandinavias største ledertalenter.
  • Har som mål å bli verdens mest bærekraftig produsent av utemøbler innen 2025.

Fakta om samarbeidet med Kirkens Bymisjon

• Samarbeider om å gi jobb til mennesker som ikke har tilgang til det ordinære arbeidslivet.
  • Pilotprosjektet Vedlikeholdsteamet oppsto som et direkte resultat av samarbeidet med Vestre, og er en videreutvikling av Kirkens Bymisjons arbeidstilbud for mennesker med hull i CVen.
  • Teamet utførte vedlikeholdsoppgaver til Vestres kunder i Stor-Oslo sommeren 2018, blant annet oppfrisking av treverk, lakkreperasjoner, utskifting av deler og enklere monteringsoppgaver.

Selskapet har også donert flotte, holdbare utemøbler til bruk ved flere av Kirkens Bymisjons virksomheter.