Hjemløs ga ideen til strikkedugnaden

En hjemløs som frøs om natten har en helt sentral rolle i opphavet til Kirkens Bymisjons store strikkedugnad

Hobbyklubben hang i 2010 ut hjemmestrikkede ullplagg for å vise frem norske håndverkstradisjoner. De oppdaget at et stort ullplagg utenfor kontorbygget ble tatt ned og brukt i løpet av natten og hengt opp igjen grytidlig om morgenen.

Det viste seg å være en hjemløs som brukte det til å varme seg gjennom natten.

Det ga ideen om et samarbeid med Kirkens Bymisjon. Året etter hang vi sammen ut nærmere 100 hjemmestrikkede oransje skjerf i Oslo sentrum, for å spre varme og oppfordre til varme og inkludering i en mørketid som oppleves tung for mange: Mange står alene, mange går en kald høst og vinter i møte.

En folkebevegelse blir til

Etterhvert som engasjementet og oppmerksomheten rundt de oransje skjerfene har eksplodert, har stadig flere blitt med på strikkedugnaden. Fra i fjor oppfordret vi også til å strikke votter, luer og sokker.

De oransje plaggene utviklet seg til et symbol på ønsket om et varmere og mer inkluderende samfunn.

– Vi vet at det ligger mye kjærlighet og omtanke bak hver maske og at et oransje plagg varmer langt mer enn bare mot kulda, sier generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Adelheid Firing Hvambsal.

– De oransje plaggene gir varme, er laget av varme, sprer varme og oppfordrer til varme, sier hun.

Her er oppskriften for å strikke de oransje skjerfene

Oppskrift