Her er oppskriften på #oransjeskjerf

Den offisielle oppskriften er laget så det skal være enkelt for alle å strikke det: 30 masker og fire garnnøster per skjerf. Enklere blir det ikke!

Hender som strikker et oransje skjerf

Kirkens Bymisjon ønsker å spre varme og glede inn i mørketida; mange står alene, mange går en kald høst og vinter i møte. Skjerfene strikkes av ildsjeler over hele Norge, som vil bidra til et varmere og mer inkluderende samfunn.

Vi vet at det ligger mye kjærlighet og omtanke bak hver maske og at et oransje skjerf varmer langt mer enn bare mot kulda.Adelheid Firing Hvamsal, generalsekretær i Kirkens Bymisjon

Del gjerne bilder av strikking, strikketøy og skjerf på Instagram eller Facebook, bruk hashtag:  #oransjeskjerf #kirkensbymisjon #etvarmeresamfunn

Slik strikker du det oransje skjerfet:

• Bruk #oransjeskjerf-garnet, eller annet godt ullgarn med tilsvarende oransjefarge
  • Legg opp 30 masker på pinne 6 mm
  • Strikk rillestrikk – rett frem og tilbake
  • Strikk til du har et skjerf som er ca 150 cm langt og ca 20 cm bredt
  • Beregn 4- 5 nøster per skjerf

Her leverer du skjerfene:

Ferdig strikket skjerf kan leveres til ditt nærmeste Kirkens Bymisjon kontor. Noen steder er det andre lokale aktører som organiserer strikkdugnad som også tar imot skjerf.

Det oransje skjerfet er til mennesker som fryser, til mennesker som vil vise sin solidaritet med mennesker som fryser og som opplever utenforskap, og til mennesker som vil vise sitt ønske om et varmt og inkluderende samfunn.

Se video av hvordan oransje skjerf varmer byen

Mennesker med oransje skjerf

En hjemløs som frøs om natten ga ideen til de oransje skjerfene

Les historien her