Bonsai – en barnebok om døden

Barn er også pårørende når besteforeldre eller andre familiemedlemmer dør. Nå kommer boka som kan åpne samtaler og tanker om døden, også for barna.

Coveret til barneboken Bonsai.

«Bonsai» er en liten bok om døden. Om hvordan det oppleves å miste noen i familien, og alle små og store og rare tanker som kan komme underveis. Boka inviterer til samtale om noe vi alle vil oppleve, men som likeveler vanskelig å snakke om.

I boka følger vi et barn når mormor blir syk og dør, og dagene gjennom avskjed og sorg. Et lite bonsai-tre får en spesiell betydning i fortellingen, som er både sår, humoristisk og gjenkjennelig.

Mormor på kjølerom?
Har kremering noe med krem å gjøre? Og hva slags kjølerom må mormor ligge på etter at hun er død? Er hun i butikken? Illustratøren Hilde Hodnefjeld følger opp barnefantasiene med lyse, lette og humoristiske tegninger i boka.

I «Bonsai» møter vi  bl.a. barnets funderinger om hva som skjer med den døde kroppen, om «shoppingtur» til begravelsesbyrået, men at ingen ny mormor kan kjøpes, om skyldfølelse og ubesvarte spørsmål og om hverdagen der «skolen ikke har noen lekser om døden»…

Døden angår barna
-Jeg håper at boka kan føre til at  barnas tanker rundt døden kan bli mer åpne og mindre tabubelagt. Den forteller om de konkrete praktiske tingene som skjer rundt et dødsfall, og om de store spørsmålene og tankene som kommer når et liv tar slutt, sier forfatteren Simon Stranger, som har skrevet boka på oppdrag fra Kirkens Bymisjon.

Stranger er opptatt av at barn ofte hører om død i nyheter og fiksjonsfortellinger, men at de trenger hjelp til møtet med den naturlige døden når den kommer i en familiesituasjon.

-Døden angår barna også. Mange har mistet eller kommer til miste besteforeldre eller andre. Det er viktig at barn også får verktøy til å se at tanker om døden verken er skummelt eller farlig. Jeg håper «Bonsai»  vil føre til at noen får noen fine samtaler i familien sin, sier Stranger

Barn som pårørende
Døden er fortsatt tabu og ofte bortgjemt i institusjoner. Vi tror det er viktig å ta døden tilbake, og være åpne om  dette også på våre sykehjem. Barn er også pårørende og vi ser at de kan kommer tett på i avskjeden med familiemedlemmer. Denne barneboka vil bli et godt verktøy i samtale med barna om det som ellers kan virke dramatisk, sier prest Olga Tvedt i Kirkens Bymisjon.

Bonsai – en liten bok om døden kan bestilles i Kirkens Bymisjons nettbutikk. Den er utgitt av Kirkens Bymisjon i samarbeid med Magikon forlag

Boka lanseres i et åpent frokostarrangement onsdag 21 mars kl 9.00 ved Engelsborg Ressurssenter, Helgesensgt 62 i Oslo. Alle er velkommen.

Kjøp Bonsai i vår nettbutikk!

Les også

Norsk Råkk spilte på fest i børsparken

Nabolagsfest for tiende året

- I år fyller festen her i Børsparken 10 år. Så det blir bursdagskake! forteller leder for Møtestedet Kari Gran til jubel fra langbordene.

Sporet trenger frivillige til viktig innsats på Oslo S – søk innen 29. januar