Nabolagsfest for tiende året

- I år fyller festen her i Børsparken 10 år. Så det blir bursdagskake! forteller leder for Møtestedet Kari Gran til jubel fra langbordene.

Norsk Råkk spilte på fest i børsparken

Det er ikke lange biten å gå fra Kirkens Bymisjons kafe Møtestedet ned til Oslo Børs. Børsens ansatte og Kirkens Bymisjons gjester går i de samme gatene til vanlig. Denne augustkvelden møtes de, og andre samarbeidspartnere, til grillfest og dans på brostein.

– Samarbeidspartnere, venner, gjester og vi som ferdes her i gatene til vanlig, skal ha fest her i parken i dag. Vi møter hverandre på en litt annen måte enn i hverdagen. Dette er veldig hyggelig!, forteller assisterende generalsekretær i Kirkens Bymisjon Johannes Heggland.

Børsparken er fylt med gjestfrihet, duften av grillmat og rockemusikk. Rundt tre hundre mennesker finner i løpet av kvelden veien inn i parken ved børsen for et bedre måltid, drikke og ikke minst kake.

Dugnad og frivillighet

Festen i Børsparken er en skikkelig dugnad. Oslo Børs inviterer inn til parken, Sodexo stiller med nydelig grillmat og kake, Friele står klar med kaffen, Comfort Hotell Børsparken har ordnet smoothie og blomster på bordene, Coca-Cola tar ansvaret for drikken, Hibas ordner toaletter, Fred.Olsen bidrar økonomisk og bandet Norsk Råkk sikrer musikk og god stemning. I tillegg stiller mange frivillige opp denne kvelden.

– Velkommen! Det er bare å sette seg ved bordene, så kommer jeg og tar bestillingen, sier en frivillig fra Sodexo til noen nyankomne gjester.

– Det er faktisk venteliste for å være frivillig her, forteller Wenche Holm, direktør i Sodexo.

– Vi har hatt et samarbeid med Kirkens Bymisjon i 14 år, og grillfesten her i Børsparken er et årlig høydepunkt. Her er det langbord med hvite duker, det er flere valgmuligheter på menyen og du blir servert ved bordet. Det gir en viktig verdighet, sier hun.

– Alltid like moro

Arbeiderne ved arbeidstiltaket “Lønn som fortjent” har allerede vært på jobb en stund, når festen starter. Noen timer før portene åpnet for gjestene, møtte vi Arild Wold. Han er på jobb og sammen med flere andre i oransje vester rigger han klart til fest. NRK Østlandssendingen har tatt turen, og Arild forteller:

– Det er alltid like moro. Mange kjente fjes, og vi møtes i en annen setting enn til vanlig, sier Arild.

Og alle som kom på festen vet at Arild fikk rett. Musikk, dans, god mat og livlig samtale rundt bordene. En flott sensommerfest for Kirkens Bymisjons gjester og alle frivillige som stilte opp.

Les også

Sporet trenger frivillige til viktig innsats på Oslo S – søk innen 29. januar

Coveret til barneboken Bonsai.

Bonsai – en barnebok om døden

Barn er også pårørende når besteforeldre eller andre familiemedlemmer dør. Nå kommer boka som kan åpne samtaler og tanker om døden, også for barna.